ریشه کنی ساس ها تخصص ماست


بررسی چرخه زندگی ساس ها

چرخه زندگی ساس

چرخه زندگی ساس چگونه است؟

 

جمله «دشمن خود را بشناسید» حقیقت دارد هرچه بیشتر در مورد رفتار شناسی و چرخه زندگی ساس بیاموزید، ریشه کن کردن آنها ساده تر خواهد بود.

 

بررسی چرخه زندگی ساس

 

ساس از طریق سه مرحله اصلی به زندگی ادامه می دهد: تخم گذاری، نوجوانی (نمف) و بزرگسالی

 

شش تا نه روز زمان می برد تا تخم های ساس به حشره زنده تبدیل شوند، نمف ها در طی مرحله بلوغ 5 مرحله را سپری می کنند تا به سن بزرگسالی برسند، مابین هر افزایش سن، آنها بایستی مقداری خون بعنوان یک وعده غذایی مصرف کنند.

 

حشره ساس در بزرگسالی ممکن است 3 تا 9 ماه زندگی کند و در هر روز 6 تخم بگذارد.

 

در این مقاله به بررسی چرخه کامل زندگی یک ساس خواهیم پرداخت، در این بخش هر مرحله از زندگی را با جزئیات کامل توضیح خواهیم داد، از جمله اینکه مدت زمان هر دوره از زندگی چقدر است، سرانجام در مورد گونه های حشره ساس و درباره زنده ماندن آنها تحت شرایط خاص و سخت بحث خواهیم نمود.

 

جدول زمانی چرخه عمر حشره ساس به چه شکلی است؟

 

قبل از اینکه به جزئیات هر مرحله از زندگی ساس بپردازیم، مروری سریع بر جدول زمانی چرخه عمر حشره ساس خواهیم داشت.

 

مرحله اول: تخم

 

تخم های حشره ساس در نقاط تاریک و دنج اطراف خانه مشاهده می شوند، آنها ریز و سفید هستند، 6 تا 9 روز طول می کشد تخم ها به حشره تبدیل شوند

 

مرحله دوم: نمف یا نوجوانی

 

در حشره ساس نوجوان طول نمف ها 1.4 تا 4 میلی متر است، آنها قبل از رسیدن به بزرگسالی، بایستی پنج مرحله بلوغ را پشت سر گذارند، هر مرحله بلوغ 5 تا 8 روز به طول می انجامد و کل مرحله بلوغ یا نمف 35 تا 40 روز است.

 

مرحله سوم: بزرگسالی

 

بزرگسالی آخرین مرحله رشد است، اندازه حشره ساس در بزرگسالی 4 تا 7 میلی متر است و ممکن است در این مرحله تولید مثل کند، حشره ساس ممکن است در بزرگسالی 3 تا 10 ماه زندگی کند.

 

اکنون با شروع تخم گذاری، هر مرحله را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

 

بررسی تکمیلی مراحل مختلف چرخه زندگی ساس

 

یک: مرحله تخم

 

مرحله تخم همانطور که ممکن است حدس بزنید، جایی است که همه چیز آغاز می شود، ساس رشد خود را در داخل تخم ها آغاز می کند و در نقاط آرام و تاریک و منزوی اطراف خانه حضور دارد.

 

نقاط خاص مورد علاقه شامل شکاف های محکم است که احتمالا آسیبی به تخم ها وارد نمی شود.

 

چارچوب ها و نواحی موجود در تختخواب

 

شکاف های موجود در تشک یا در پشت لوله کشی های ساختمان

 

مبلمان داخلی، مانند نیمکت ها، کابینت ها، کمد و غیره، خصوصا داخل اتصالات چوب یا زیر آن

 

فرش، مخصوصا در کناره های اتاق

 

ترک دیوارها و پایه های چوبی

 

داخل پریز برق و زیر سوئیچ های نوری ممکن است تخم ها قرار داشته باشند.

 

اشکال تخم ها شبیه به خوشه های کوچکی است که اغلب به صورت جداگانه گذاشته می شوند پس از تخم گذاری حشره، ساس ماده تخم های خود را با استفاده از یک ترشح چسبنده به سطح می چسباند.

 

به یاد داشته باشید هیچ جا امن نیست - تخم ها به قدری کوچک هستند که به طور منطقی می توانند در هر نقطه باشند، تخم ممکن است روی قسمت پشتی قاب های آویزان شده روی دیوار، در لابه لای پرده، داخل وسایل الکترونیکی مانند صفحه کلید رایانه ای یا حتی روی مو و پر حیوانات مخفی شوند، ممکن است همه آنها در اتاق خواب نباشند! حشره ساس ممکن است در هر مکانی که انسان حضور داشته باشد، تخم ریزی کند.

 

تخم های حشره ساس چگونه اند؟

 

دیدن یک تخم حشره ساس با چشم غیرمسلح ممکن نیست و دیدن آنها به سختی ممکن است، تخم های حشره ساس معمولی کمتر از 1 میلی متر طول دارند، آنها مانند یک تکه برنج دانه کوتاه (یا حتی بسیار کوچکتر) به شکل بیضی درازی هستند.

 

تخم های حشره ساس سفید رنگ و کمی شفاف هستند، اگر به اندازه کافی دقیق شوید، ممکن است بتوانید یک نقطه تاریک کوچک موجود در انتهای تخم ها را مشاهده کنید.

 

چه مدت طول می کشد تا تخم به ساس تبدیل شده و از تخم بیرون بیایند؟

 

به طور متوسط در شرایط مطلوب این مرحله از چرخه زندگی ساس حدود 6 تا 9 روز را طول می کشد ساس ها از تخم بیرون آیند، جهت رشد سریع تخم های ساس دمای بالاتر از 70 درجه فارنهایت را ترجیح می دهند. اگر درجه حرارت پایین باشد ممکن است چند روز دیگر طول بکشد تا تخم ها به حشره تبدیل شوند.

 

چگونه می توان تخم های ساس را پیدا کرد؟

 

یافتن و کشتن تخم های ساس قبل از تخم گذاری، یکی از راه های کمک به پایین نگه داشتن تعداد آنها است.

 

اگر به دنبال یافتن تخم های ساس هستید، به سه چیز نیاز دارید: یک ذره بین، یک چراغ قوه قدرتمند و شانس بسیار

 

تخم های ساس آنقدر کوچک هستند که اصلا به چشم نمی آیند، از آنجا که آنها کمی شفاف هستند، با هر سطحی که در آن قرار گرفته اند، به خوبی ترکیب می شوند و از آنجا که حشره ساس تمایل دارد تخم های خود را در بعیدترین مکان ها و شکاف ها قرار دهد، پیدا کردن همه آنها دشوار است.

 

شما باید تمامی وسایل اتاق منزل خود را جستجو کنید و هیچ چیزی را جا نگذارید.

 

اگر تخم های ساس را در رختخوابتان پیدا کردید، ممکن است برایتان سوال باشد که آیا این تخم ها سالم و زنده هستند یا خیر! در این بخش جواب سوالتان پاسخ داده شده است.

 

تخم های ساس زنده به رنگ سفید، تو پر بوده و چروکیده نمی شوند.

 

بررسی کنید که نوک تخم (کلاهک) دست نخورده باشد، اگر از بین رفته باشد یا تخم باز باشد ممکن است حشره مرده و یا خیلی وقت پیش از تخم بیرون آمده است.

 

اگر می توانید دو نقطه قرمز کوچک در انتهای تخم مشاهده کنید، این نشانگر این است که تخم تقریبا آماده بیرون آمدن است.

 

دو: مرحله نمف - نوجوانی

 

هنگامی که ساس از تخم بیرون بیاید، به عنوان نمف طبقه بندی می شود "نمف" برای اشاره به حشره ساسی استفاده می شود که هنوز به بزرگسالی نرسیده است، این دومین مرحله طولانی از رشد حشره ساس است.

 

مرحله نمف به 5 مرحله جداگانه در چرخه زندگی ساس تقسیم می شود که به عنوان "اینستار" شناخته می شوند، بایستی طی این مراحل یک وعده غذایی خون از یک میزبان انسانی مصرف کنند.

 

در طی این مراحل پوست اندازی صورت می گیرد و استخوان بندی تکمیل می شود، هر اینستار کمی بزرگتر از اینستار قبلی است، تا زمانی که نمف به بزرگسال تبدیل شود.

 

نمف ساس، شبیه چیست؟

 

نمف های ساس بسیار کوچک (طول 1.5 تا 2 میلی متر) و به رنگ کرمی هستند پس از تغذیه آنها قرمز روشن به نظر می رسند، زیرا پوست آنها به حدی نازک است که می توانید محتوای معده آنها را مشاهده کنید، با رشد نمف ها در هر اینستار، آنها کمی بزرگتر و تیره تر می شوند.

 

بدن یک ساس در طی مرحله نمف نسبت به بدن یک ساس بالغ کمی کوچکتر است، آنها یک سر کوچک و دو آنتن متصل به آن و یک قفسه سینه کوچک دارند، شکم آنها بزرگ و بیضی است و شش پا دارند پس از تغذیه نمف ها طویل تر و متورم می شوند.

 

طول دوره هر اینستار چقدر است؟

 

مدت زمان هر اینستار به دو متغیر بستگی دارد

 

یک: در دماهای مطلوب (بالاتر از 70 و زیر 90 درجه فارنهایت)، نمف ها می توانند با سرعت بیشتری رشد کنند.

 

دو: در دسترس بودن یک میزبان انسانی از لحظه ای که نمف از تخم بیرون می آید (یا پوست اندازی می کند)، جستجوی انسان برای تغذیه خود را آغاز می کند این حشره نمی تواند رشد کند و به اینستار بعدی برسد، مگر اینکه یک وعده غذایی خون بخورد.

 

پس از تغذیه، 5 روز طول می کشد تا نمف ها پوست اندازی کنند، در صورت فراهم بودن شرایط ممکن است در کل هر مرحله فقط 5 روز طول بکشد با این وجود، رشد در اثر وجود دمای پایین و کمبود مواد غذایی متوقف می شود.

 

با فرض شرایط بهینه، کل مرحله نمف - از تخم ریزی تا بلوغ - 35 تا 40 روز به طول می انجامد.

 

سه: مرحله بزرگسالی

 

پس از رسیدن به مرحله پنجم اینستار، نمف یک ساس یک وعده غذایی دیگر مصرف می کند و آن را هضم کرده، پس از آن که پوست اندازی صورت گرفت رسما بالغ می شود.

 

هنگامی که یک ساس به مرحله بلوغ در چرخه زندگی، کاملا رشد کرده و دیگر پوست اندازی نمی کند با این حال، آنها به گرفتن وعده های غذایی خون از میزبان انسانی خود، تا پایان عمر ادامه خواهند داد.

 

حشره ساس در بزرگسالی تقریبا هر 3 تا 7 روز یکبار یک وعده غذایی خون مصرف می کند با این وجود، این امر به دمای محیط خانه بستگی دارد.

 

مطالعه‌ای توسط آنتولوژیولوژی پزشکی و دامپزشکی نشان داد که در دماهای گرمتر (78 درجه فارنهایت)، حشرات ساس بیشتر و تقریبا هر 2.5 روز یک بار تغذیه می کنند. با این حال، در دماهای سردتر 10 روز یکبار یا حتی کمتر ممکن است تغذیه کنند.

 

علاوه بر نوشیدن خون، حشرات ساس دو وظیفه اضافی نیز دارند: جفت گیری و تخم گذاری

 

البته، حشره ساس ماده مسئولیت تخم گذاری را داشته و نرها نیز با ماده ها جفت گیری می کنند.

 

حشره ساس در بزرگسالی به چه شکلی است؟

 

ساس در بلوغ بسیار شبیه دانه های سیب است. اندازه آنها تقریبا بین 4.5 و 7 میلی متر است، به رنگ قهوه ای خاکستری تیره با نقطه های قرمز مانند سایر همتایان جوان، حشره ساس بزرگسال دارای شش پا، دو آنتن کوتاه و شکم بیضی شکل است، این امر می تواند به تمایز آنها با سایر اشکالات مشابه، مانند سوسک های عنکبوتی و سوسک های فرش کمک کند.

 

در چرخه زندگی ساس، بالغ ها بیشتر از سایر مراحل قابل مشاهده هستند. زیرا بزرگتر بوده و تیره ترین رنگ را دارند با این حال، آنها تمایل دارند که در شکاف های اطراف خانه به خصوص در طول روز پنهان شوند در شب ساس از نقاط مخفی خود برای تغذیه بیرون می آیند.

 

تولید مثل ساس ها چگونه است؟

 

حشره ساس مانند موجودات جنسی دیگر هستند. برای تولید مثل باید یک حشره ساس ماده با یک حشره ساس نر جفت شوند.

 

حشره ساس نر دارای اندام جنسی برجسته ای به نام آئداگوس است، این اندام در نوک شکم قرار دارد هنگامی که یک حشره ساس نر یک ماده را می یابد، از آئداگوس خود برای نفوذ به بدن حشره ساس ماده در قسمت زیر شکم او استفاده می کند.

 

این فرآیند موجب شکست اسکلت ماده می شود، به همین دلیل است که جفت گیری حشرات ساس، "لقاح آسیب زا" نامیده می شود.

 

پس از آن اسپرم حشره ساس نر جهت بارور نمودن تخمک های ماده به سمت تخمدان ها حرکت می کند.

 

سه تا 6 روز بعد، ماده تخم های خود را می گذارد او ممکن است همه آنها را در بندرگاه خود قرار دهد (جایی که بیشترین وقت خود را می گذراند)، یا ممکن است آنها را در مکان های مختلفی پخش کند.

 

آیا حشره ساس می تواند بدون جفت گیری تخم بگذارد؟

 

بسیاری از انواع جانوران، از جمله چندین گونه از حشرات ساس، می توانند بدون جفت گیری تخم بگذارند.

 

در تولید مثل غیر جنسی، گونه ماده می تواند بدون داشتن شریک جنسی بارور شده و تخم گذاری کند، این امر باعث می شود بدون نیاز به شریک جنسی، تولید مثل سریع انجام شود.

 

برخی منابع ادعا می کنند که ساس ها می توانند به صورت غیرعادی تولیدمثل کنند، خوشبختانه این موضوع حقیقت ندارد، اگرچه تولید مثل غیرجنسی اجتناب ناپذیر به گونه های حشره ساس کمک می کند تا زنده بمانند، اما آنها هنوز این توانایی را تکامل نداده اند، حشره ساس تولیدکنندگان کاملا جنسی هستند، یک ساس ماده برای تخم گذاری باید با یک ساس نر جفتگیری کند.

 

اما ممکن است ساس تا شش روز پس از جفت گیری شروع به تخم گذاری نکند این بدان معنی است که ممکن است یک ساس ماده باردار بتواند قبل از تخم گذاری خود را به اتاق، آپارتمان یا حتی خانه جدید برساند.

 

سم ساس کش بدباگ اوت

خرید سم ساس - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
تلگرام
واتساپ
تماس