ریشه کنی ساس ها تخصص ماست


ساس ها چه موجوداتی هستند؟

ساس ها چه موجوداتی هستند؟

‌‌شناخت ساس ها

 

تا مدتی قبل، بیشتر مردم و حتی متخصصان دفع آفات، هرگز ساس ها را ندیده بودند، آلودگی به ساس‌ ها در واقع در طول جنگ جهانی دوم در بسیاری از کشورها بسیار معمول بود، ولی با افزایش سطح بهداشت و بخصوص استفاده وسیع و گسترده از سم د.د.ت در طول سال های 1940 تا 1950 میلادی، ساس‌ ها به کلی از بین رفتند.

 

اگرچه هنوز در بعضی از قسمت های جهان مثل قسمت هایی از آفریقا، آسیا و اروپای شرقی، این آفت همچنان باقی مانده، بهتر است بدانید طی دهه گذشته، ساس ها به بسیاری از کشورهایی که قبلاً از این آفت بصورت کامل پاک شده بودند، بازگشته اند.

 

آن ها به صورت فزاینده ای در خانه ها، آپارتمان ها، هتل ها، مراکز بهداشتی، خوابگاه ها، پناهگاه ها و مدرسه ها و حمل و نقل عمومی به چشم میخورند، مکان های دیگری که ساس ‌ها گاهی در آنجا دیده می شوند شامل سالن های تئاتر، خشکشویی، مبلمان های اجاره ای و ساختمان های اداری است.

 

مهاجرت و سفرهای بین المللی باعث تجدید حیات و فعالیت ساس ها در بسیاری از مناطق شده است، تغییر در روش های کنترل آفت ها، آفت کش هایی با تاثیر کمتر، و کاهش مراقبت های اجتماعی و فردی، فاکتورهای احتمالی برای وجود مجدد ساس ها می باشد.

 

مشخصات و عادات ساس

 

ساس‌ ها حشرات پهن، قهوه ای و کوچکی هستند که منحصراً از خون حیوانات یا جانوران تغذیه می کند، در این بین شایعترین ساس سیمکس لکتولاریوس است تغذیه از خون انسان را ترجیح می دهد، ساس ها سایر حیوانات خونگرم را نیز می گزند مثل سگ ها، گربه ها، پرندگان و جوندگان.

 

 

ساس‌ ها از گذشته های دور وجود داشته اند و مشغول گزش انسان ها و حیوانات بوده اند؛ در متون قرون وسطایی و نوشته های یونان کلاسیک که به زمان ارسطو برمی گردد به ساس ها اشاره مستقیم شده است.

 

مشخصات ظاهری ساس

 

ساس های بالغ تقریباً 3.16 میلیمتر و به رنگ قرمز _ قهوه ای هستند، بیضی شکل و دارای بدنی پهن می باشند، آن ها گاهی با کنه ها، سوسک ها و یا حشرات خانگی دیگر، اشتباه گرفته می شوند.

 

ساس های نابالغ (نمف ها) شبیه بالغ ها هستند ولی کوچکتر و کمرنگ تر، ساس‌ ها پرواز نمی کنند و مثل کک ها و جرب ها توانایی پرش و جهیدن ندارند؛ ولی می توانند به سرعت روی سطح زمین، دیوارها، سقف و سطوح دیگر بخزند و راه بروند، ماده های بالغ در محلی دنج و خلوت، تخم گذاری می کنند و هر روز یک عدد، یا دو یا بیشتر از دو تخم می گذارند و توانایی تولید صدها تخم در طول زندگی خود را دارند.

 

تخم ساس‌

 

تخم های ساس، ریز (به اندازه ذرات گرد و غبار) و سفید هستند و دیدن آن ها بدون ذره بین به ویژه در سطوحی که همرنگ نور باشد بسیار سخت است، وقتی تخم گذاری انجام شد، تخم ها بسیار چسبناک بوده و این باعث می شود که به هر سطحی بچسبند، در دمای اتاق، ساس‌ ها پس از حدود یک هفته از تخم خارج می شوند. نمف ها یا نوزادان ساس که به تازگی از تخم بیرون آمده اند متمایل به زرد و به اندازه سر سوزن هستند.

 

 

نمف ساس

 

همزمان که ساس ها رشد می کنند، پوست اندازی نیز می کنند؛ این آفات خونخوار تا رسیدن به سن بلوغ، 5 بار پوست اندازی می کنند، قبل از هر پوست اندازی موفق، خوردن یک وعده غذا که همان خون است برای آنها ضروری می باشد.

 

ساس‌های بالغ

 

ساس‌ های ماده بالغ عمدتاً با هدف تخم گذاری نیز تغذیه می کنند، تحت شرایط مطلوب (دمای بین 21 تا 26 درجه سانتیگراد) ساس‌ ها می توانند طی کمتر از یک ماه بالغ شوند و هر سال چندین نسل را تولید نمایند، دمای پایین تر از دمای ذکر شده یا دسترسی محدود به خون، زمان رسیدن به بلوغ را افزایش خواهد داد.

 

ساس ها بسیار مقاوم هستند. نمف ها و ساس‌ های بالغ می توانند ماه ها بدون غذا زنده بمانند، این همان چیزی است که در مورد بیشتر حشرات، غیر معمول می باشد! توانایی زنده ماندن ساس‌ ها بدون دریافت وعده خون، در دمای پایین تر (در 12 درجه سانتیگراد یا پایین تر از آن) تا یکسال یا بیشتر نیز ادامه می یابد.

 

ساس‌ ها چقدر عمر می کنند؟

 

در ساختمان هایی که دما کنترل می شود، عمر معمول آن ها در حدود 2 تا 6 ماه می باشد، خالی گذاشتن خانه به امید اینکه ساس ها از گرسنگی بمیرند، روش غیر عملی و بی فایده ای می باشد، وقتی محلی که آلوده به ساس است مثلاً آپارتمان، تخلیه می شود، ساس ها معمولاً به نواحی اطراف پراکنده می شوند یا فعالیت خود را کم می کنند تا زمانی که دوباره کسی در آن خانه ساکن شود.

 

این آفات اساساً در شب فعال هستند، در طول روز، ترجیح می دهند در جایی نزدیک به محل خواب افراد، پنهان شوند، داشتن بدنی پهن، آن ها را قادر می کند که در درزها و شکاف های بسیار ریز، به ویژه شکاف های موجود در تشک ها، تختخواب و لبه های تخت جای بگیرند.

 

نشانه های وجود ساس در خانه

 

ساس ها فاقد لانه ای مثل آنچه که مورچه ها و زنبورها دارند، هستند ولی تمایل به تجمع در مکان های معمول برای پنهان شدن، دارند.

 

 

این قسمت ها با وجود لکه ها با رنگ تیره به وضوح مشخص می شود که این لکه ها در واقع مدفوع خشک شده ساس‌ ها است، مضاف بر لکه ها، تخم های هچ شده و هچ نشده ساس، پوسته های ناشی از پوست اندازی و نمف های در حال بلوغ و همچنین خود ساس‌ ها در این قسمت ها وجود خواهند داشت

 

نشانه معمول دیگر، لکه های قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز ملحفه ها یا تشک ها ناشی از له شدن ساس هایی است که خون زیادی خورده اند، هرچند اغلب گفته می شود که ساس ها بوی مخصوص دارند که نشانه وجود آن هاست، این بو به ندرت، می تواند دلیل بر وجود ساس‌ ها باشد مگر در شرایطی که تهاجم یا آلودگی شدید باشد و نباید به تنهایی برای تشخیص ساس به آن اتکا نمود

 

ساس ها ترجیح می دهند نزدیک به محل تغذیه شان، مخفی شوند؛ ولی در مواقع ضروری برای دستیابی به وعده غذایی، چندین متر و یا سانتیمتر حرکت خواهند نمود، اساساً ساس ها تمایل به حضور در اطراف محل خواب دارند، مثل تختخواب، کاناپه و یا صندلی هایی که روی آن ها لم می دهیم، اگر آلودگی و تهاجم ساس ها امکان تداوم پیدا کند، ممکن است ساس‌ ها در مناطق دیگر پخش شوند که این موضوع، دفع آن ها را مشکل تر می نماید

 

 

سم ساس کش بدباگ اوت

خرید سم ساس - کلیک کنید


سفارش سم از طریق:
تلگرام
واتساپ
تماس